Botkyrka Ridsällskap

Försäkringar

Botkyrka Ridsällskaps verksamhet omfattas av flera olika försäkringar.

Svenska Ridsportförbundets gemensamma olycksfallsförsäkring

Alla medlemmar i Botkyrka Ridsällskap omfattas av Svenska Ridsportförbundets gemensamma olycksfallsförsäkring. För aktuella villkor och instruktioner vid eventuell skada se Svenska Ridsportförbundets sida om försäkringen här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kostnaden för försäkringen utgör en del av medlemsavgiften som BRS betalar till förbundet. Denna baserar sig bl.a. på antalet medlemmar.

Hästförsäkring

Försäkringen omfattar bl.a. vissa veterinärkostnader. Försäkringsgivare är Agria Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Då kostnaderna för A1 (livförsäkring) blev omotiverat höga fattade styrelsen i april 2013 beslut om att avveckla A1 för de flesta hästarna och inrätta en hästfond för finansiering av nya hästar. Du kan läsa mer om fonden i policy P110 Hästfonden under Föreningen > Policysamling.

I försäkringen ingår också Agria Incident som är en olycksfallsförsäkring med en sjukvårdsdel som försäkrar människorna runt omkring hästen, t.ex. om en häst orsakar en olycka.

I försäkringen ingår dessutom en katastrofdel som ersätter ponny med 10 000 konor och häst med 15 000 kronor om skadan är en direkt följd av t.ex. brand, blixtnedslag, trafikolycka, drukning eller botulism.

Försäkringen kostar ca 148 000 kronor per år (2018).

Publik- och besöksolycksfallsförsäkring

Försäkringen täcker skador i samband med olycka där besökare är inblandade. Försäkringsgivare är Folksam Länk till annan webbplats.. Ring 0771-960 960 om du vill veta mer om publik- och besöksolycksfallsförsäkringen.

Försäkringen kostar drygt 1 500 kronor per år (2018).

Aktivitetsförsäkring

Försäkringen täcker skador i samband med aktiviteter utanför anläggningen, t.ex. besök vid Horse Show på Friends Arena, besök vid simhall, studiebesök mm. Försäkringsgivare är Folksam Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Försäkringen kostar drygt 2 000 kronor per år (2018).

Hästverksamhetsförsäkring

Försäkringen täcker skador på av Botkyrka Ridsällskap ägda byggnader (t.ex. foderförrådet, skrittmaskinen och bodarna nere på Vallen), all inredning i samtliga byggnader, t.ex. boxar samt lös egendom, t.ex. sadlar. Dessutom avbrott i verksamheten pga. utbrott av smittsamma sjukdomar, t.ex. kvarka. Försäkringsgivare är Länsförsäkringar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i samarbete med Agria.

Försäkringen kostar drygt 36 000 kronor per år (2018).

För försäkring av byggnader och mark som ägs av Botkyrka kommun ansvarar kommunen. Kostnaden ingår i vår hyra.

Personalen

Personalen omfattas av flera försäkringar. Genom Fora Länk till annan webbplats. har vi en trygghetsförsäkring som träder in vid arbetsskada och en tjänstegrupplivförsäkring. Vidare finns försäkringar genom Trygghetsrådet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kostnaden för samtliga dessa försäkringar uppgår till drygt 8 000 kronor (2018).

Fordon

Våra fordon (hästtransporten, fyrhjulingen och traktorn) omfattas av fordonsförsäkringar. Försäkringsgivare är Länsförsäkringar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Försäkringarna kostar cirka 7 000 kronor per år (2018).

Årskostnaden för våra försäkringar (exklusive den del som ingår i hyran och den del som ingår i medlemskapet) uppgår till drygt 200 000 kronor (2018).

Publicerad: 2022-11-13

Senast uppdaterad: 2023-01-05