Botkyrka Ridsällskap

Föreningen

Botkyrka Ridsällskap är en ideell föreing som bedriver omfattande ridskole- tävlings-, uppstallnings och ungdomsverksamhet. Klubben bildades 1967 och har sedan bildandet bedrivit sin verksamhet från Skrefsta gård i Tumba.

Klubben drivs av en styrelse som delegerat den dagliga driften av ridskolan och uppstallningen till personalen.

Ridskolan har ungefär 720 uppsittningar varje vecka fördelat mellan 6 och 80 år. Ridskolan bedriver undervisning i dressyr, hoppning, uteritt, terränghoppning och teori. Det bedrivs även ett omfattande samarbete med Realgymnasiet och Min skola. Under lov och helger arrangeras kortkurser och ridläger.

Botkyrka Ridsällskap är en av de största tävlingsarrangörerna i Stockholmsområdet med cirka 15 tävlingar i dressyr, hoppning och fälttävlan varje år. Klubben har ungefär 100 licensierade ryttare, både privatekipage och lektionsryttare.

Klubben har ungefär 500 ungdomar som medlemmar och det bedrivs en omfattande verksamhet för dessa. Stallkul har öppet alla dagar i veckan och i samarbete med klubbens ungdomssektion anordnas flertalet uppsuttna och avsuttna aktiviteter varje månad.

På Skrefsta gård finns utöver ca 40 ridskolehästar cirka 19 medlemsuppstallade hästar. Medlemsuppstallningar bidrar stort till driften och underhållet av anläggningen.

En bild

Publicerad: 2022-11-13